Diplomamunkám
Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki kar Színdinamikai- és színszakértő szak 1993.
Az Egyén Színei
A Magyar Divat Intézet tervezőjeként, mindig érdekeltek a színek törvényszerűségei, a színharmóniák. Azonban csak 1989-es kanadai tanulmányutam során, a torontói Ryerson Politechnical Institute Divattanszékén éreztem rá igazán a színek használatának fontosságára. Itt találkoztam először Johannes Itten „négy évszak” elméletével. Eszerint az emberek négy csoportba sorolhatók bőrük, szemük, hajuk színe alapján (tavasz-, nyár-, ősz-, tél típus).
Nagyon érdekelt a téma és ezért mindent elkövettem, hogy magam és mások számára is tudományosan bebizonyítsam, hogy ez nem egy hókusz-pókusz, hanem saját színeink – bőrünk, szemünk, hajunk színe – meghatározzák, hogy milyen színek állnak jól nekünk.
Kanadából hazatérve, sikerült megtalálnom a színek világszerte elismert szakértőjét dr. Nemcsics Antalt, a Budapesti Műszaki Egyetem professzorát. Az ő tanácsára iratkoztam be az Építészmérnöki kar Színdinamikai- és színszakértő szakára. 1993-ban szereztem meg másoddiplomámat, melyben tudományosan bebizonyítom, konkrétan leírom, hogy a színtípusok színei (12 típus, melyek a négy típus keverékei) – objektív törvényszerűségek szerint – hol helyezkednek el, dr. Nemcsics Antal világszerte elismert Coloroid színrendszerében.
Diplomamunkámban pontosan le van írva, hogy mely színek tartoznak az egyes színtípusokhoz. A Coloroid Színrendszer színjeleivel minden szín egyértelműen jelölhető.
Lehet, hogy a leírtak kissé tudományosnak tűnnek, de gondolom mindenki számára ízelítőt adhatok a színtípusok színeinek törvényszerűségéről. Amennyiben sikerült felkeltenem az érdeklődését, jelentkezhet az általam vezetett, államilag elismert Szín-és stílustanácsadó képzésre, ahol a tudományos magyarázat mellett, személyre szóló színelemzésekkel kiegészítve sajátíthatja el a színtanácsadás gyakorlatát.
A szín- és stílustanácsadás szülőhazája Hollywood. Rájöttek, arra, hogy Johannes Itten színelmélete milyen üzleti lehetőséget rejt. A módszer először csak színészek számára volt hozzáférhető, később azonban az üzletemberek és a politikusok is rájöttek, hogy a harmonikus, megnyerő külső kialakításánál meghatározó fontosságúak a színek.
Az objektív, professzionális tanácsadáshoz elengedhetetlen a színek tulajdonságainak, a színrendszerben való elhelyezkedésének ismerete!
Diplomamunka 1993.
Budapesti Műszaki egyetem Építészmérnöki kar Színdinamikai és színszakértő szak
A 12 színtípus színeinek elhelyezkedése a Coloroid színrendszerben,
Az „egyén színei”
A Coloroid színrendszer megismertetése
A Coloroid- színrendszerben a színezet változása a henger kerülete mentén, a telítettség változása a sugár, a világosság változása pedig a tengely irányában történik. A 48 db. Coloroid- alapszín esztétikailag egyenletes távolságra fekszik egymástól. A Coloroid színtéren belül helyezkedik el a Coloroid színtest, mely a felületi színeket tartalmazza. A színeket három összetartozó szám jelzi. Az első a Coloroid színezetre, a második a Coloroid telítettségre, a harmadik pedig a Coloroid világosságra vonatkozik. A-T-V (színezet- telítettség- világosság). E színjelek alapján könnyű elképzelni a jelölt színt, mert a jelek, mint a Coloroid koordinátái a szín Coloroid- színtérbeli helyét jelölik.
A Coloroid – színezet a szín egyik jellemzője.
A 10 – A 16 sárgák
A 20 – A 26 narancsok
A 30 – A 35 vörösek
A 40 – A 46 bíborok, ibolyák
A 50 – A 56 kékek
A 60 – A 66 hideg zöldek
A 70 – A 76 meleg zöldek
A kiegészítő színezetek egymástól 180 fokra vannak a Coloroid színsíkokban.
A Coloroid – telítettség a szín másik jellemzője.
A határszínek telítettsége 100. Az abszolút fehér és abszolút fekete szín, valamint a tisztán fehér és fekete keverékéből álló szürke telítettsége 0. A skálabeosztás esztétikailag egyenletes.
A Coloroid – világosság a szín harmadik jellemzője.
A Coloroid abszolút fekete színének világossága 0, abszolút fehér színének világossága pedig 100. A skálabeosztás esztétikailag egyenletes.
A Coloroid – színrendszerben minden színt a Coloroid – határszín, a Coloroid abszolút fehér és abszolút fekete színe keverékének tekintünk.
Az „egyén színei” és a Coloroid- színrendszer
Tél típus színei: hidegek, telítettek, sötétek
Nyár típus színei: hidegek, telítetlenek, világosak
Ősz típus színei: melegek, telítetlenek, sötétek
Tavasz típus színei: melegek, telítettek, világosak
Keverék típusok: az egyes típusok színei elmehetnek a másik 3 színtípus színei felé, így az a színtulajdonság erősödik fel, ami közös. Tehát, például a tél-nyár típusnál a közös tulajdonság az, hogy a színeik hidegek, így ez hideg tél típus lesz. Ha a tél típus színei az ősz felé mennek el, akkor a közös tulajdonság a sötétség, tehát ez sötét ősz típus lesz. Így mind a 12 típusnál a közös tulajdonság válik meghatározóvá.
Tél-nyár, Tél-ősz, Tél-tavasz
Nyár-tél, Nyár-ősz, Nyár-tavasz
Ősz-tél, Ősz-nyár, Ősz-tavasz
Tavasz-tél, Tavasz-nyár, Tavasz-ősz
Tél- nyár típus (alaptípus, hideg tél)
A típus színei hidegek, tehát csak a színek hideg árnyalatai állnak jól. Semmilyen meleg szín nem illik a típus színeihez. A barna szín teljesen kimaradt a színpalettáról. A tél-nyár típus arca besárgul a rossz szín hatására. Jól állnak a halvány jeges árnyalatok és az erőteljes kettős színkontrasztok, például fekete-fehér, piros-kék, stb.
Hajszín: mindig hideg árnyalatú, hamvas barna vagy hamvas-szőke, szürkésfekete vagy ezüstszürke.
Arcszín: általában kékes alaptónus figyelhető meg. Az ide tartozók bőrszíne csontszínű, világos hideg bézs.
Szemszín: szürkéskék, kékeszöld vagy sötétbarna. Jellemző, hogy a szemfehérje elüt az írisz színétől.
A Tél- nyár típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A11 világos telített, hideg citromsárga árnyalatok.
A31 – A53 között megfelelőek a színek közepesen sötét és sötét, telített árnyalatai a tiszta pirostól, a rubin- és a bíborvörösön át a kékes- ibolyákig, a királykéktől az ultramarinkékig.
A60 – A65 között megfelelőek a színek közepesen sötét és sötét, telített árnyalatai a türkiz zöldtől a smaragd zöldig.
A31 –A53 és az A60 – A65 között a színek nagyon világos, telített jeges árnyalatai, mint a halvány rózsaszín és lila, a világoskék, víz zöld.
A31 – A53 és az A60 – A65 nagyon telítetlen színek, melyek közelítenek a szürke tengelyhez vagy rajta vannak. Ide tartoznak a tiszta szürke színek, valamint a fekete és a fehér. Jellemző az ezüstös csillogás.
Tél –Ősz típus (sötét tél)
A típushoz tartozóknak jól állnak az elegáns, sötét, telített, hideg színek. A megjelenés kissé színpadias, a tiszta vibráló színek együttesen hatnak a mély sötét árnyalatokkal.
Hajszín: fekete, sötétbarna.
Arcszín: hideg bézs, olíva, aranybarna, hideg barna. Előfordul, hogy a Tél- ősz típus bőre sápadt, sárgás. Mégis a hideg színek a megfelelőbbek, az arc az aranyló őszi színektől besárgul, még sápadtabbnak tűnik.
Szemszín: általában sötétbarna vagy olajzöld. A szemfehérje szinte villog.
A Tél- ősz típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A13 világos telített sárga árnyalatok. Az alaptípushoz képest a színek kissé eltolódnak a melegebb sárgák felé.
A30 – A66 közepesen sötét és sötét, telített árnyalatok. A Tél- nyár típus liláskékjein kívül a melegebb zöldeskékek A53 – 56 is jól állnak. Jellemző színek a bordói vörös, a sötétebb kékes viola, a püspök lila, a fenyő zöld és a sötét azúrkék.
A30 – A66 nagyon világos, telített jeges árnyalatok.
A30– A66 nagyon telítetlen színek, melyek közelítenek a szürke tengelyhez vagy rajta vannak. Ide tartoznak a tiszta szürke színek, valamint a fekete és a fehér.
Tél- tavasz típus (élénk tél)
Szembetűnő a tiszta, ragyogó, ellentétes színhatás. A Tél színpadias stílusa keveredik a Tavasz romantikájával. Jellemző az élénk színek együttes alkalmazása.
Hajszín: fekete, sötétbarna, nagyon világos szőke, ezüstszürke.
Arcszín: tejfehér porcelán, bézs vagy világos- olíva.
Szemszín: ragyogó kék, zöld vagy mogyoróbarna.
A Tél- tavasz típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A13 világos telített árnyalatok.
A30 – A66 közepesen sötét, nagyon telített színek. A színek az alaptípushoz képest kissé eltolódnak a meleg színek felé. Jellemző a tulipiros, az élénk rubin, a ciklámen vörös, a tüzes ibolya, az azúrkék, és a smaragdzöld.
A30 – A66 nagyon világos, telített jeges árnyalatok.
A30 – A66 nagyon telítetlen színek, melyek közelítenek, a szürke tengelyhez vagy rajta vannak. Ide tartoznak a tiszta szürke színek, valamint a fehér és a fekete.
Nyár- tél típus (alaptípus, hideg nyár)
A Nyár- tél típus színei világosabbak és lágyabbak, mint a Tél- nyár típusé. Megjelenésük visszafogottan elegáns. Színei közt csak jelzés értékkel szerepelnek a téli színek. A barna szín teljesen kimaradt a színpalettáról.
Hajszín: hamvasszőke, hamvas barna, szürke vagy ezüst. A hajszínnek nincs vöröses fénye.
Arcszín: általában rózsaszínes alaptónusú bézs.
Szemszín: szürkéskék, szürkészöld. A szem színe nem üt el olyan élesen az arcbőr és a haj színétől, mint a Tél típusnál.
A Nyár- tél típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A11 nagyon világos, pasztell sárgák.
A31 – A53 a közepesen telített világos és közepesen sötét árnyalatok dominálnak. A rózsaszíntől, a ciklámenen keresztül az orchideáig, a levendulakéktől az kobalt kékig. A színpalettán minden közepes erősségű szín megtalálható.
A60 – A65 közepesen telített világos és közepesen sötét árnyalatok az akvamarintól a smaragdzöldig
A31 – 53 és az A60 – A65 telítetlen hideg színek, melyek a tiszta semleges szürkéhez közelítenek. A fehér helyett tört fehéret, a fekete helyett szürkét kell választani. Jellemző az ezüstös csillogás.
Nyár- ősz típus (lágy nyár)
Színei visszafogottak, lágyak. A típus képviselőit a kifinomult, választékos elegancia jellemzi. Gyakran úgy érzik, hogy jellegtelenek és ezt erős színekkel akarják ellensúlyozni. Ennek a típusnak az élénk színek nagyon rosszul állnak. Csak a tört, finom árnyalatok teszik sugárzóvá bőrük, hajuk színét.
Hajszín: hamvasszőke, hamvas barna. Ha jellegtelennek, szürkének találja hajszínét akkor sem szabad meleg vöröses árnyalatúra festetnie. A legjobb a természetes szín.
Arcszín: világos bézs vagy elefántcsont.
Szemszín: szürkéskék, szürkészöld vagy nem túl sötét barna. Soha nem elütő színű, lágyan harmonizál a bőr és a haj színével.
A Nyár- ősz típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A11 világos és közepesen világos árnyalatok.
A31 – A66 a közepesen telített, közepesen sötét árnyalatok dominálnak. Az alaptípushoz képest a paletta kicsit eltolódik a meleg kékek felé, a telítetlen azúrkékek is a típus színei között szerepelnek. Jellemző színek a cseresznyerózsa, az orgonavirágszín, a világos kobaltkék és a tengerzöld.
A31 – A66 világos és közepesen sötét, telítetlen színek, melyek a szürkéhez közelítenek. Fehér helyett a tört fehéret kell választani. Jellemző színek a rózsa fehér, szürkés lila, és a szürkéskék.
Nyár- tavasz típus (világos nyár)
Színei lágyak, világosak. Ő a pasztell nő, akinek különösen jól állnak a halvány színek, a világoskék, a rózsaszín, a halványlila, a víz zöld és a tört fehér. A bézsnek rózsaszínesnek kell lenni. Ezt a típust öregítik a sötét színek.
Hajszín: hamvasszőke, világos barna, világosszürke. Összhatásában mindig halvány, finom.
Arcszín: világos, majdnem fehér porcelán vagy lágy, hideg rózsaszínes bézs.
Szemszín: világos szürkéskék, világos szürkészöld, világosszürke. Finom hatású, lágyan harmonizál a haj és az arc színeivel.
A Nyár- Tavasz típus színei a Coloroid- színrendszerben
A10 – A11 világos sárgák.
A30 – A66 közepesen telített világos és közepesen világos színek. Az alaptípus színeihez képest a paletta kissé eltolódik a meleg árnyalatok felé. Jellemző színek a sápadt ciklámenrózsa, a mályvavirág kék, a világos azúrkék, valamint a kristály zöld.
A30 – A66 világos telítetlen színek, melyek a szürkéhez közelítenek. A fehér helyett a tört fehér a megfelelő. Jól áll a világos szürke. A feketét és más nagyon sötét színeket kerülni kell.
Ősz- tavasz (alaptípus, meleg ősz)
Ez a típus szinte ragyog a hulló falevelek arany árnyalatú színeiben. A sportos, kockás szövetek vagy a katonai öltözékek mintázata ezekből a színekből képzelhető el leginkább. Ugyanakkor az elegáns őszi színek a régmúltra emlékeztető, romantikus jelleget is hordoznak. Tévhit, hogy az ősz típust képviselőkből van a legtöbb. Az ősz típus nagyon ritka, de mivel különleges, a modellek közt gyakori.
Hajszín: sötét aranyszőke, vörös, vörösesbarna, aranybarna. Ha a hajszín megfakult, nem vöröses árnyalatú, akkor is bátran lehet vörösre festeni.
Arcszín: meleg bézs, csontszínű, néha nagyon sápadt, gyakran szeplőkkel, aranybarna.
Szemszín: aranybarna, páva kék, olajzöld, meleg sárga topáz.
Az Ősz- tavasz színei a Coloroid- színrendszerben
A13 – A30 közepesen sötét, közepesen telített árnyalatok. Jellemző színek, a mustár-sárga, az okkersárga, a narancs-barna, a vöröshagyma-barna és a mély narancsvörös. Jellemző az aranyos csillogás.
A53 – A60 közepesen sötét, közepesen telített árnyalatok. Fontos színek a sötét azúrkék és a pávakék.
A60 – 76 közepesen sötét, közepesen telített árnyalatok. Fontos színek a spenót zöld, a moha zöld, a lomb zöld és a bronz zöld.
A13 – A30 és az A53 – A76 telítetlen, meleg színek, melyek a semleges szürkéhez közelítenek, de meleg árnyalatúak, barnás vagy zöldesszürkék, nem tiszta szürkék. Fehér helyett vajsárgát, narancs-fehéret, világos barackszínt kell választani. A fekete helyett pedig sötétbarnát.
Ősz- tél típus (sötét ősz)
Színei sötétek és melegek. Tüzes, szinte tavaszi élénkségű színek teszik vibrálóvá az összhatást. Hasonlóan a Tél- ősz típushoz, a megjelenés kissé színpadias, drámai. A ragyogó, de sötét meleg színeket jól egészíti ki a borostyán, a narancs, a kivi és a korallpiros.
Hajszín: sötétbarna, vörösesbarna.
Arcszín: sápadt, meleg bézs, olíva vagy sötétbarna.
Szemszín: sötétbarna, aranybarna, olíva.
Az Ősz- tél típus színei a Coloroid- színrendszerben
A12 – A31 közepesen sötét és sötét, közepesen telített árnyalatok. Az alaptípushoz képest sötétebbek a színek és kicsit eltolódnak a hideg színek felé. Jellemző szín a mustár-sárga, a réznarancs és a cinóbervörös.
A52 – A76 közepesen sötét és sötét, közepesen telített árnyalatok. Jellemző színek a párizsi kék, a sötét türkizkék, a méregzöld, az olívzöld és a Duna-zöld.
A12 – A31 és az A52 – A76 telítetlen, meleg színek, melyek a semleges szürkéhez közelítenek, de meleg árnyalatúak, barnás vagy zöldesszürkék, nem tiszta szürkék. Jellemző szín a sötétbarna, ami majdnem fekete. A fehér helyett megfelelőbb a krémszín, a meleg fakó sárga vagy a halvány barackszín. Ha mégis fekete színű ruhát választ, azt arany ékszerrel kell viselni.
Ősz- nyár típus (lágy ősz)
Ez a legritkább típus. Színei melegek és lágyak, hasonlóan a Nyár- ősz típushoz. Képviselőit a választékos, finom elegancia jellemzi.
Hajszín: hamvasszőke, hamvas barna, ritkán aranyszőke, sárgás meleg szürke.
Arcszín: világos bézs.
Szemszín: aranybarna, barna, szürkészöld, fakó mogyoróbarna vagy türkiz.
Az Ősz- nyár típus színei a Coloroid- színrendszerben
A12 – A31 közepesen világos és közepesen sötét, közepesen telített színek. A paletta eltolódik egy kicsit a hideg piros felé. Jellemző szín a bézs, az indiai sárga, a tejeskávé barna, a terrakotta és a pasztell vörös.
A52 – A76 közepesen sötét, közepesen telített árnyalatok. Az alaptípus színeinél telítetlenebbek és világosabbak. Ilyen színek az egyiptomi kék és a mély azúrkék, a hárs-zöld és az alga-zöld.
A12 – A31 és az A52 – A76 telítetlen színek, melyek közelítenek a szürke tengelyhez, de nem tiszta szürkék. A sötét színek közül jellemzőek a mahagóni és a mély tengerészkék. A világos színek közül fontosak a teveszín, a halvány-barack és a szürkészöld.
Tavasz- ősz (alaptípus, meleg tavasz))
A tavasz a legkülönlegesebb típus. Színei élőek, elevenek. Legjellemzőbbek a meleg sárgák, a meleg pirosak és a türkiz árnyalatok. Hasonlít az Ősz- tavasz típushoz, de színei élénkebbek, világosabbak. A romantikus stílus sokkal közelebb áll hozzá, mint a sportos.
Hajszín: aranyszőke, méz szőke, eper szőke, vörös, valamint meleg szürke, mely sárgás, nem különösen szép.
Arcszín: sápadt, világos porcelán gyakran pírral, krémszínű elefántcsont.
Szemszín: türkizkék, meleg zöld, világosbarna, aranybarna.
A Tavasz- ősz típus színei a Coloroid- színrendszerben
A13 – A30 közepesen világos és közepesen sötét meleg, telített színek az aranysárgától a narancssárgán keresztül a narancs-pirosig. Jellemző a halvány aranyos csillogás.
A53 – A66 közepesen világos és közepesen sötét telített színek. Jellemző az a türkizzöld.
A66 – A76 közepesen világos és közepesen sötét telített színek. Jellemző az almazöld, a sárgás pasztell-zöld és a tavaszi-zöld.
A13 – A30, az A53 – 76 telítetlen, meleg színek, melyek a semleges szürkéhez közelítenek, de nem tiszta szürkék. Fehér helyett krémszínt vagy barackrózsaszínt kell választani. A fekete helyett pedig sötétbarnát vagy sötétkéket.
Tavasz- tél típus (élénk tavasz)
Hasonlít a Tél- tavaszhoz, de jellegében inkább meleg, mint hideg. Színei élénkek, kontrasztosak. Megjelenésük színpadias és egyben romantikus. A legdekoratívabb, a legváltozatosabb típus. Gyakran festi a haját, sokféle hajszín jól áll neki. Sokszor nem meri vállalni élénk színeit.
Hajszín: aranyszőke, élénk vörös, vörösesbarna, barna, vöröses fekete, ezüst.
Arcszín: tejfehér porcelán, világos bézs.
Szemszín: élénk kék, zöld vagy barna. Az írisz színe elüt a szem fehérjétől.
A Tavasz- tél típus színei a Coloroid- színrendszerben
A12 – A31 közepesen világos nagyon telített nap sárga, aranysárga, a tüzes narancs és a paradicsom piros.
A52 – A76 közepesen világos és közepesen sötét telített színek a mangán-kéktől az azúrkéken keresztül a türkizkékig, valamint a türkizzöldtől az almazöldön át a tavaszi zöldig.
A13 – A30 és az A52 – A76 nagyon telítetlen, a szürke tengelyhez közel álló, semleges színek, de ezeket a színeket a típus élénk színeivel kell együtt viselni. Jól állhat a fekete is, de kivágott ruhaként, arany ékszerrel viselve. A fehér szín idősebb korban már túl erős, öregít. Helyette megfelelőbbek a nagyon világos, meleg fakó sárgák.
Tavasz- nyár típus (világos tavasz)
A nagyon világos bőrű Tavasz- nyár típusnak túl sötétek az alaptípus tiszta színei. Náluk ezek csak kiegészítő színek lehetnek. A megjelenés könnyedséget, bájt áraszt.
Hajszín: aranyszőke, esetleg megfakulva hamvasszőke vagy világosbarna. Ha megőszül sárgás meleg szürke lesz a haj. Ez a szín nem túl szép, ezért ajánlatos a haját az eredeti hajszínre festeni.
Arcszín: halvány barackrózsaszín, világos bézs. A bőr színe alig üt el a haj színétől.
Szemszín: világoskék vagy világoszöld, esetleg világos mogyoróbarna.
A Tavasz- nyár típus színei a Coloroid- színrendszerben
A12 – A31 közepesen telített és telített, világos színek. A Tavasz- ősz típushoz képest színei eltolódnak a hideg pirosak felé. Jellemző színek a pasztell-sárga, a barack-sárga, a világos narancs-piros, a hajnal-piros és a rózsa-vörös.
A52 – A76 közepesen telített és telített, világos színek a világos kobalt kéktől a mangán kéken át az azúrkéken keresztül a türkiz kékig, a türkiz zöldtől a smaragdzöldön át a sárgászöldig. Mivel a Tavasz a világos, hideg Nyárral keveredik, a színskála eltolódik a hideg kékek felé.
A11 – A31, az A52 – A76 telítetlen színek, melyek a szürke tengelyhez közel állnak. Legjellemzőbbek a meleg világos-bézs árnyalatok, valamint a türkizek telítetlen, világos árnyalatai. Fehér és fekete nincs a palettán.
Színvitaminok
A színek hatással vannak ránk, befolyásolják hangulatunkat és energia szintünket. Ráadásul az általunk viselt színek hatnak mindenkire, akivel kapcsolatba kerülünk. Elsőként, Johannes Itten, a Bauhaus tanára vette először észre, hogy tanítványai a színkompozícióikon és a festményeiken, a saját, szubjektív színeiket vetették leggyakrabban papírra. A sötétebb bőrű és hajú növendékek, sokkal élénkebb és sötétebb árnyalatokat használtak, mint a világos bőr, haj, és szemszínnel rendelkezők. Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy olyan színeket viselünk-e, amelyeket szeretünk vagy olyat, amit valamilyen módon ránk erőltetnek.
Lila
A lila a kék és a piros keveréke, vagyis hatása valahol a nyugtató és az energiát adó között van. Ez azt jelenti, hogy idegesség esetén egyszerre lazít, illetve megerősít. Kreativitást sugároz és egyúttal érzékenységet is jelez. Ez hangulati válságok esetén különösen előnyös. A lila többet tud, mint kihúzni a gödörből: aktiválja az agy kreatív központját, serkenti a szellemire való koncentrálást. Hatása testünkre fájdalomcsillapító hatású. Pozitív tulajdonságaik: fantáziadús, intuitív, eredeti, önzetlen. Negatív tulajdonságaik: különc, ügyetlen, nem gyakorlatias, éretlen, fensőséges.
Piros
A pirosnak erős hatása van, magabiztosságot sugároz. Szabályozza adrenalin-termelésünket, így köze van a hormonok kiválasztásához is. Ettől a színtől bárki erősebbnek, életrevalóbbnak érezheti magát. Sokszor már egy csokor vörös virág elég hozzá. Minden más színnél jobban növeli a pulzusszámot, a szívverést és a vérnyomást, azaz segít a vérkeringési zavarokon, gyomorsav-pangáson, valamint helyrebillenti legyöngült szervezetünket. Pozitív tulajdonságai: feldobott, magabiztos, határozott és izgalmas. Negatív tulajdonságai: agresszív, uralkodó, parancsoló, fenyegető.
Zöld
A zöld kiegyensúlyozó, testet- lelket-szellemet nyugtató hatása mindenki számára ismert. A természet színeként harmóniát teremt, és konkrét segítséget nyújt a mindennapokon. A szem retinájának különösen sok receptora fogékony a zöldre. Vagyis ez a szín vonzza a tekinteteket. Jó mellékhatása, hogy egyidejűleg ellazít, nyugodtabbá teszi a légzést, kisimítja az izmokat, tehát lámpaláz esetén is segít. Álmatlanság, túlerőltetett szemek és fertőzések ellen jó. Pozitív tulajdonságok: önálló, kitartó, gondoskodó, megbízható. Negatív tulajdonságok: unalmas, makacs, nem vállal kockázatot, szokványos.
Sárga
Aki valaha is belépett már sárga szobába, az tudja, hogy a sárga nevettet. A sárga automatikusan vidám, napsugaras jókedvre derít. Ám – és ezt kevesen tudják – tesztek bebizonyították, hogy javítja a gondolkodást. A ragyogó szín aktiválja agyunk vizuális központját. Ami sárga, azt megnézzük, és már meg is jegyezzük. Megemeli a vérnyomást, és segíti a májat a méregtelenítésben. Pozitív tulajdonságai: vidám, reményteli, aktív, felszabadult. Negatív tulajdonságok: meggondolatlan, idegesítő, viharos, ingatag.
Barna
A földszín nyugtató, kiegyenlítő, harmonikus, egyensúlyt és hihetőséget sugall. Kicsit feléleszti az embert, ha depresszív, és megnyugtatja, ha túlpörgött vagy kapkodó. Az egyetlen gond a barna dolgokkal, hogy sokan nagyon tudnak hozzájuk ragaszkodni. Márpedig a függőség nagyobb károkat okozhat, mint amekkora hasznot hoz. Pozitív tulajdonságok. gyakorlatias, házias, társaságkedvelő.Negatív tulajdonságok: óvatos, unalmas, szimpla.
Kék
Egy fogyókúrás tanulmány a legutóbb kétcsoportnyi emberrel dolgozott. A tesztszemélyek felénél kék villanykörtét csavartak a hűtőbe, a kontrollcsoportnál maradt a hagyományos fehér világítás. A „kék fogyókúrázók” sokkal több kilótól szabadultak meg, mivel a kék szín csökkenti a stresszt. Márpedig a legtöbb ember csak azért eszik, mert feszült, és idegességét vezeti le az evéssel, mint pótcselekvéssel. Későn reagálnak arra, amit rágóizmaik megőröltek. Mivel a kék nyugtató és lazító hatású, optimális színe a hálószobáknak. Migrénre, magas vérnyomásra is jótékonyan hat. Pozitív tulajdonságok: békés, megbízható, hűséges, tiszta. Negatív tulajdonságok: álszent, fárasztó, szokványos, unalmas.
Narancs
A narancsszín boldogságot, életvidámságot sugároz. A félős, szégyellős embereket bátrabbakká, kezdeményezőbbekké teszi. A meleg, erotikus árnyalat stimulálja a vágyat, de erősíti az emésztőszerveket és az ellenálló képességet is. Feszültség és megfázás esetén segít. Pozitív tulajdonságok: vidám, lelkes, barátkozó, felszabadult. Negatív tulajdonságok: felületes, közönséges, bogaras, könnyelmű.
Rózsaszín
Ide tartoznak a vattacukor- rózsaszín mind hideg, mind meleg árnyalatai, a lazac piros közepes tónusai, a korall- és a málna piros. A fiatalság színe. Egy semleges színű öltözék komor, hivatalos jellegét enyhítheti a rózsaszín blúz vagy sál. A rózsaszín nem vezetői szín. Pozitív tulajdonságok: nőies, gyengéd, közvetlen, nem fenyegető. Negatív tulajdonságok: szánalmas, jellegtelen, óvatos, nincs önbizalma.
Szürke
Ide tartoznak a közepestől a grafit szürkéig terjedő árnyalatok. Semlegességet és mesterkéltséget szimbolizál. A szürke elegáns külsőt kölcsönöz és nem kelt fontoskodó benyomást. Kiegyensúlyozott, elfogulatlan álláspontot tükröz. Ezüstös csillogással ünnepélyes. Pozitív tulajdonságok: tiszteletre méltó, semleges, kiegyensúlyozott. Negatív tulajdonságok: nem elkötelezett, bizonytalan, csalfa, óvatos.
Fekete
A fekete maga a színek hiánya, mivel teljesen elnyeli a fényt. A tisztelet jele, különösen gyász esetén. A rejtélyt és ismeretlent jelképezi, néha pedig a magányra való vágyat. Kellő távolságtartásra késztet. A fekete a biztonság és összetartozás érzetét adhatja, fiatalok kedvenc színe. Pozitív tulajdonságaik: formális kifinomult, rejtélyes, erős. Negatív tulajdonságaik: komor, zárkózott, negatív, élettelen.
Fehér
A látható napsugarak visszatükröződése révén keletkező szín. Ide tartoznak a hófehér, a tört fehér és a csont fehér árnyalatok. Az egyszerűség, tisztaság, derültség színe. Erősen kapcsolódik a hagyományos gyógyászathoz. A tetőtől talpig fehér figyelemfelkeltő, előremutató megjelenést kölcsönöz. Pozitív tulajdonságaik: hamisítatlan, tiszta, friss, jövőbe mutató. Negatív tulajdonságaik: steril, „színtelen”, hideg, semleges.
Képek forrása: Pinterest
Telefon: +36 20 350 9254 Email: eva.pirityi@gmal.com